Nov 29, 2021

Welke expertises hebben onze coaches?

Bij Move for Health hebben we veel ervaring op het vlak van functional training en krachttraining. Maar wist je dat Karin en Robin elk nog hun eigen expertise hebben op verschillende domeinen? We laten ze elk aan het woord over hun expertise:

Karin: Zoals sommigen het wel al weten, heb ik enkele jaren geleden een opleiding tot mindfulness trainer afgerond. Daarnaast heb ik ook nog een yoga teacher training gevolgd waarbij ik dan ook gecertifieerd ben om naast mindfulness trainingen ook yoga te kunnen geven. Het gegeven van body & mind heb ik altijd belangrijk gevonden.

Mijn interesse in mindfulness blijft me triggeren, waarschijnlijk dankzij het feit dat ik boeddhistische waarden heb meegekregen in mijn opvoeding van mijn ouders en mijn grootouders. Tot op heden beoefen ik nog steeds mindfulness en blijf ik er boeken over lezen. Het helpt mij om heel goed om te kunnen gaan met stressvolle momenten. Ik leer steeds beter mijn gewoonte-energieën kennen waardoor ik steeds beter voor mezelf en mijn lichaam kan zorgen en mezelf niet laat meeslepen door mijn emoties en gedachten. Dankzij het feit dat ik veel aandachtiger in het leven sta, kan ik ook stelselmatig mijn gewoontes veranderen. 

We leven heel vaak op automatische piloot waardoor we slechte gewoontes beginnen te kweken. En in het begin zijn we niet bewust van die slechte gewoontes tot we er fysiek en/of emotioneel ook last van beginnen te krijgen. Die slechte gewoontes kunnen op vlak van voeding zijn en/of beweging, slaap etc. Maar langs de andere kant kan het ook zijn dat je bepaalde slechte gewoontes aanhoudt omdat je wegvlucht voor je emoties, bepaalde gevoelens die in je huist dat je niet onder ogen wilt zien omdat het te pijnlijk is. 

Door aandachtiger in het leven te staan, leren we te kijken wat we nu daadwerkelijk doen dat onheilzaam is voor onszelf. Maar hiervoor moeten we eerst wel de tijd nemen en stoppen met in een rush te leven.

Vanaf het moment dat we niet meer wegvluchten voor bepaalde (pijnlijke) emoties, kunnen we beginnen aan de transformatie van een evenwichtiger leven waarbij we vriendelijk zijn voor onszelf, voor ons lichaam. Dit zijn zaken waarmee ik jou kan helpen naast de ‘gewone’ personal training. Aangezien je er zelf wel voor moet openstaan, is het beste dat je me hierover even aanspreekt als je op dit vlak geholpen wilt worden want ik zal het je niet opdringen. Dan zal ik je stap voor stap coachen om jou te helpen jouw gewoontes te veranderen.

 

Robin: Als kinesist heb ik vanzelfsprekend expertise in blessurepreventie op verschillende vlakken. Wanneer je sport wordt je lichaam blootgesteld aan prikkels die je normaal gezien in het dagelijkse leven niet krijgt. Het is daarom belangrijk om een goed fundament op te bouwen zodat je de kans op blessures verkleint. Wanneer je voor blessurepreventie bij mij komt, zal ik een screening uitvoeren waarbij ik de zwakke schakels in je lichaam kan detecteren. Op basis van deze screening maak ik persoonlijke, uitgebalanceerde trainingen met functionele oefeningen om blessures in de toekomst te vermijden.

Ook voor niet-sporters kan blessurepreventie nuttig zijn. Heb je bijvoorbeeld een belastend beroep voor je rug? Dan kan je bij mij terecht voor rugschool. We werken dan grondig aan je algemene houding, motorische controle en de kracht en uithouding van je rug- en buikspieren. Ook voor trainingen i.v.m. andere zwakke plekken aan je lichaam kan je bij mij terecht! 

Verder kan je ook bij mij komen voor sportrevalidatie. Heb je al je kinébeurten achter de rug, maar wil je je toch nog extra goed specifiek voorbereiden op je sporthervatting? Dan kan je bij mij nog sportspecifiek verder trainen. Op die manier kan je de functionele ketens in je lichaam extra versterken, reduceer je de kans op herval en kan je met vertrouwen je favoriete sport terug beoefenen

Verder kan ik je ook verder helpen met loopcoaching. Ik beoefende zelf 13 jaar atletiek, waarbij ik mij specialiseerde in de 400m en 800m. Nadat ik mijn ‘atletiekcarrière’ beëindigde, bleef ik recreatief lopen. Zo liep ik in 2019 de Ten Miles en afgelopen september haalde ik met succes de eindstreep van mijn eerste marathon (én dat in mijn eigen geliefde stad Antwerpen!). Tijdens mijn opleiding tot kinesitherapeut kreeg ik ook trainingsleer en dus kan ik zeggen dat ik zowel praktische als theoretische expertise heb met betrekking tot loopbegeleiding. Misschien wil je wel een start-to-run tot een goed einde brengen, of zou je graag eens willen ervaren hoe het is om tussen de duizenden enthousiastelingen te lopen op de Ten Miles of droom je ervan om die mythische halve of volledige marathon te bedwingen! Wat je loopdoel ook is, je kan ermee terecht bij mij! De begeleiding bestaat steeds uit een gepersonaliseerd loopschema met regelmatige feedbackmomenten. Bijkomend kan je kiezen om extra begeleiding te krijgen omtrent blessurepreventieve oefeningen, trainingen met betrekking tot looptechnische vaardigheden en tips en tricks aangaande voeding tijdens training en wedstrijd. Kortom het volledige pakket om je loopdoel in 2022 te bereiken! 

Lees onze andere blogs

Afspraak maken

© Move For Health 2022 Privacy & cookies | Disclaimer | Algemene voorwaarden

Website design & development by Logo Popkorn