Jul 28, 2022

Warmte of hoogte tijdens jouw verdiende vakantie

Vele sporters die er een weekje tussenuit knijpen en op vakantie gaan, denken dat dit gepaard gaat met een enorm rendementsverlies. In gewicht bijkomen, de conditie die achteruit gaat,.. Is dit echt zo? Zijn er ook voordelen te ondervinden aan die aantal dagen rust? Opladen op vakantie wordt er toch gezegd, niet? 

Vakantie hoort in eerste instantie een rustgevend moment te zijn in jouw overvolle, drukke jaar. Weg met de stress, werkdruk, … Na je vakantie ben je weer klaar om 200 procent te knallen op elk vlak en wonder boven wonder gaat dit voor de meesten samen met een enorme boost op vele vlakken. Nu waar komt deze boost dan net vandaan? 

 

Zoals gezegd ga je op reis om de batterijen even op te laden, om het hoofd leeg te maken en noem maar op. Via je vakantie komt er endorfine vrij die jouw energie geven. Deze blijven nog een bepaalde tijd in je lichaam rondwarrelen waardoor alles voor jou met een boost lijkt te gaan! Vaak zoeken we in de zomermaanden de warmte op en zijn de temperaturen boven de 30 graden niet uitgesloten. Trainen in de warmte en op hoogte zijn vrij vergelijkbaar met elkaar. De aanmaak van rode bloedcellen - de bloedcellen die zuurstof en koolstofdioxide verplaatsen - wordt vergroot waardoor je dus op je gemiddelde trainingsniveau (bijvoorbeeld hier bij ons in de studio) nog kan nagenieten van het feit dat je makkelijker zuurstof opneemt. Je bent minder snel buiten adem, kan langer doorgaan en noem maar op! Je sportieve prestaties zullen dus gelijk blijven of zelfs verbeteren (behalve als je een zware vakantie achter de rug hebt)! 

 

Nu denk je waarschijnlijk: “Maar ik train niet op vakantie, ik doe niet aan sport.” Maar een hele dag gaan wandelen, de zee induiken of een partijtje volleybal op het strand horen zeker ook bij vormen van training! Sommigen nemen zelfs de loopschoenen toch mee in de vakantiekoffer en gaan ’s ochtends een blokje om... Het kan allemaal! 

 

Trouwens, als je iets vaker en consistent sport, kan het ook zijn dat jouw lichaam en metabolisme zich al hebben aangepast aan jouw inspanningen. Door op vakantie te gaan, iets meer te eten of een week niet te sporten gaat jouw lichaam de eerstvolgende training die jij inplant helemaal anders reageren. Het wordt als het ware opnieuw wakker geschud om er vol voor te gaan. Dit noemt men een METABOLIC RESET. Het metabolisme krijgt dan opnieuw een boost, wordt op een oude-nieuwe manier geprikkeld en de resultaten gaan uiteraard opnieuw verbeteren en dichter groeien naar jouw beoogde doelen 

 

LET OP: We laten hier uiteraard de invloed van alcohol, weinig slaap en ongezonde voeding buiten beschouwing, wat ook wel eens tijdens een vakantie kan gebeuren. Een gezond evenwicht is hier THE key. 

 

We spreken nu vooral over vakanties naar het mooie weer. Maar zoals hierboven al eens vermeldt, kan je ook op een andere hoogte dan jouw normale “trainingshoogte” gaan werken. (een skireis in de winter , een wandeling in de bergen etc.… ) Hier is het principe eigenlijk vrij makkelijk te verklaren. Hoe hoger jij de lucht ingaat, hoe minder zuurstof er te vinden is. Jouw lichaam gaat hier dan reageren – net zoals in de warmte – met het aanmaken van extra rode bloedcellen. Meer rode bloedcellen, een snellere verplaatsing van zuurstof, … Een voordeel voor jouw conditie! 

 

We kunnen dus concluderen dat na je vakantie je die extra kilo’s er opnieuw af wilt sporten, maar dat training niet per se zwaarder gaat zijn dan voorheen. De metabolic reset, de hoogtestage die jij achter de rug hebt en de aanmaak van de rode bloedcellen zullen ervoor zorgen dat jij minstens even hard kan gaan knallen als voorheen! Mits je jezelf niet volledig hebt laten gaan met feestjes en alcohol. Maar uiteraard doen we dit niet op vakantie hoor….

 

Jordy

Lees onze andere blogs

Afspraak maken

© Move For Health 2022 Privacy & cookies | Disclaimer | Algemene voorwaarden

Website design & development by Logo Popkorn