Aug 28, 2021

Vakantiekilo's: hoe ga je hier het best (niet) mee om?

Wat met vakantiekilo’s?

De zomermaanden zijn altijd wat chaotischer dan we meestal gewend zijn. Vakantieplannen, kinderen die thuis rondlopen, festivals en andere uitstapjes en ga zo maar door. De regelmaat die we voor het grootste deel van het jaar kennen, is vaak ver te zoeken. Gelukkig plannen de meesten van ons ook zelf een vakantie in om weer tot rust te komen. Maar naast volle valiezen, een zongebruinde huid en een hervonden mentale rust, komen velen ook terug met iets dat ze liever kwijt dan rijk zijn: vakantiekilo’s. 

We zijn de laatste maanden allemaal bekend geworden met het begrip van de coronakilo’s, maar er bestaat al veel langer iets als vakantiekilo’s. Tijdens de zomermaanden is het tijd voor vakantie en ontspanning, wat ook wil zeggen dat we geen vaste routine meer hebben en vaak meer drinken en eten terwijl we minder bewegen. Dit gaat vaak ook hand in hand met minder (intensieve) lichaamsbeweging. Want hoewel er vaak wel wat gewandeld wordt van het strand naar het terrasje, kiest niet iedereen voor een actieve wandelvakantie in de bergen waarbij je de calorieën aan een verschroeiend tempo verbrandt. Veel mensen willen ook gewoon dagenlang aan een zwembad liggen met een cocktail in de hand en zo weinig mogelijk fysieke activiteit. 

 

Wat voor type vakantie jouw ding ook moge zijn, geniet er vooral van zonder schuldgevoel. Geniet van een glas wijn, van een lekkere pasta en slaap gerust lang uit. Als je dan toch eindelijk vakantie hebt, geniet er dan van met volle teugen en pieker niet te veel over hoe je na de vakantie misschien weer aan de bak moet om je oude fysieke prestaties weer te kunnen evenaren. Laat dat je plezier en ontspanning niet in de weg staan. Zeker tijdens deze turbulente en onvoorspelbare periode moeten we allemaal even de knop kunnen omdraaien en lekker kunnen genieten.

 

Enkele kilo’s bijkomen tijdens je vakantieperiode is dan ook absoluut geen ramp. Je mag hier dan ook niet op overreageren door impulsieve beslissingen te nemen. Stort jezelf bij thuiskomst niet meteen in een crashdieet of streng sportprogramma dat je waarschijnlijk niet wil en kan volhouden. Hoewel je misschien extra gemotiveerd bent om er weer in te vliegen, kan een te streng sportregime ook averechts werken en je na enkele weken weer helemaal demotiveren, wat dan weer voor frustratie en teleurstelling kan zorgen.

 

Zodra je weer thuis bent en je je wekelijkse routine en gezonde gewoontes weer oppikt, kan je weer rustig naar je oude vorm toewerken en die kilo’s er afwerken als je wilt. Neem hier je tijd voor en wees niet te streng voor jezelf. Jouw trainer is er ook voor jou om je weer in gang te zetten en samen met jou weer toe te werken naar de vorm die je wilt bereiken. Heb vertrouwen in het proces, ga niet radeloos op zoek naar een quick fix en doe het stap voor stap. 

Lees onze andere blogs

Afspraak maken

© Move For Health 2021 Privacy & cookies | Disclaimer

Website design & development by Logo Popkorn