Oct 1, 2022

Core is more!

De zone die door klanten het meeste gevraagd wordt om te trainen zijn… de buikspieren. Om verschillende en uiteenlopende redenen wilt zo goed als iedereen hieraan werken. Dus trainers gaan hier dan vaak mee aan de slag. MAAR de trainer die zich wil onderscheiden gaat hier iets slimmer mee om… 

Alle spieren leiden naar…

Net zoals het befaamde spreekwoord “alle wegen leiden naar Rome “heeft het lichaam ook een centraal punt waarvan uit wordt gewerkt om alle bewegingen vlot en makkelijk te doen verlopen. Dit is dus, zoals in de titel vermeldt, de Core. Deze zijn veel meer dan enkel en alleen jouw buikspieren. De core omvat zowel de rechte als de schuine buikspieren, jouw rugspieren en de spieren van jouw achterwerk (bilspieren). Vele van deze spieren worden dan ook vergeten als men naar verstevigen hieromtrent wilt werken. WATCH OUT! 

 

BeneFunctie :

Verstevigen, ondersteunen en beweging of sporten mogelijk maken: de core werkt als stabilisator van je volledige lichaam. Hoe steviger de core hoe makkelijker er bewogen kan worden. Vaak gaat dit ook samen met pijnvrij bewegen. Maar vergis je niet: deze spieren beschermen ook jouw inwendige organen en de ruggengraat! WIN – WIN wanneer deze spieren dus goed zijn getraind, niet? Naar onze bescheiden mening wel, en al helemaal op lange termijn! 

 

Tell me why, oooh why!? 

In het vorige blokje hadden we al aangegeven dat er dus vaak pijnvrij kan worden bewogen bij bepaalde lichaamsbewegingen ( bukken, iets tillen,.. ). Als we hier dan nog dieper op ingaan op sportief vlak, wat wil dit dan concreet zeggen…?

Als deze spieren met de juiste frequentie en (opbouwende ) intensiteit worden getraind, zal de kans op blessures aanzienlijk gaan afnemen. Zowel in de spieren als gewrichten – die uiteraard allemaal vastzitten op onze beenderen- zal er hier een duidelijk verschil merkbaar zijn doordat de structuur minder broos wordt en het lichaam steviger en beter bestendig is tegen schokken, klappen of onverwachte bewegingen. 

Verder gaat er op vlak van prestaties een enorme vooruitgang kunnen worden gerealiseerd. Hoe steviger onze core kan worden aangespannen bij het uitvoeren van (sportieve) bewegingen, hoe meer kracht deze kan genereren en kan overbrengen op alle andere spieren. Snelheid, explosiviteit, kracht en jawel ook het uithoudingsvermogen krijgen een boost die alles voor jou enkel en alleen ten goede gaan komen! 

En last but not least gaat je houding er op vooruit. Veel meer kunnen we hier niet over vertellen dat dit leuke weetje als voordeel te geven. Je rug en buikspieren zullen ervoor zorgen dat je mooier rechtop zal staan of zitten! 

 

A little reminder

Zo zie je dus dat er wel wat meer bij komt kijken dan enkel je buikspieren om jezelf te voorzien van minder klachten, completere prestaties of een betere houding. Vergeet niet dat je dus verder moet kijken en de rug en bilspieren NIET mag vergeten om in jouw trainingen te steken of te vragen dat deze worden onder handen genomen door je trainer! 

Fitter, sterker, verbeterd en gecorrigeerd? CORE IS MORE

Lees onze andere blogs

Afspraak maken

© Move For Health 2022 Privacy & cookies | Disclaimer | Algemene voorwaarden

Website design & development by Logo Popkorn