Jun 27, 2022

Invloed van andere (basis)sporten op jouw dagelijkse leven/ eigen sport

Sporten heeft zowel een invloed op jouw geluk, gezondheid en mindset. Maar ook de dagdagelijkse activiteiten zullen plots een stuk makkelijker gaan. Denk aan het nemen van de trap op het werk, het dragen van jouw boodschappentas en noem maar op. In deze blog gaan we aan de hand van enkele voorbeelden op zoek naar welke invloed sporten net heeft op jouw dagdagelijkse alsook jouw sportieve prestaties… Let’s move! 

Lopen, zwemmen, fietsen

Laten we beginnen bij het begin, meer bepaald bij lopen en fietsen. Wat zouden hiervan de dagelijkse voordelen kunnen zijn? Uiteraard worden deze spieren of bewegingen vaak gebruikt in normale omstandigheden. Uiteraard telt bewegen dan ook als een lichte vorm van trainen. Hierdoor raken de spieren dan minder snel vermoeid gaan zijn of de kans op vervelende klachten (nek, rug, knieën, ...) aanzienlijk gaan afnemen. Maar vergis je niet, ook andere gewrichten worden hier ontlast. Voornamelijk als de belasting groter wordt in andere sporten gaan hier de voordelen enorm opwegen. Later meer hierover aan de hand van een voorbeeld. 

Tot slot, zwemmen. Deze sport legt het minste belasting op de gewrichten door het feit dat water je lichter doet voelen. Zwemmen valt dus in de categorie “low – impactsport “. Juist hierdoor worden de spieren veel meer belast in vergelijking met de botten. Daar komt nog bij kijken dat de rugspieren veel meer worden getraind dan tijdens het lopen of fietsen. Dit is de reden waarom ook zwemmen een optimale training is om dagelijkse bewegingen vlotter te laten verlopen. 

Als we dan even kort het lopen en fietsen vergelijken met het zwemmen wordt er tijdens het zwemmen veel minder belasting op de gewrichten uitgewerkt dan tijdens de andere twee sporten. Kom je uit een revalidatieperiode, een lange inactiviteit qua sporten of wil je de gewrichten extra sparen tijdens de start van je cardiotraining, dan opteer je dus best om te starten met zwemmen. 


De impact op andere sporten 

Nu komen we uit bij de andere sporten. Ook hier wordt er vaak met een vergrootglas gekeken hoe goed of slecht een andere sport kan zijn voor jouw sportieve prestaties. Naar mijn mening is een combinatie van beide altijd de beste oplossing in functie van sportieve prestaties. Er moet altijd een bepaald niveau aan basisconditie zijn om optimaal te kunnen functioneren in andere sporten. Dit kan je vergelijken met het combineren van verschillende gewone activiteiten. Deze vragen uiteraard ook meer van het menselijke lichaam dan wanneer er maar één enkele prikkel wordt uitgestuurd naar de hersenen. Een voorbeeld hiervan zou kunnen zijn: het eten geven van één van de kinderen terwijl jouw andere kind op de arm steunt. Of de hond uitlaten terwijl je een zware boodschappentas draagt, … 

Hoe hoger dit basisniveau. Hoe makkelijker het sporten voor jou zal lopen. Hoe hoger de niveaus van deze drie sporten gezamenlijk lopen, des te hoger elke basis of sportieve prestaties zullen lopen voor jou als persoon.

 

Wat dan met gewrichtsklachten? 

Wel, ook deze zullen afnemen door de dragende spierkracht die groeit. Meer spieren, staan vaak gelijk aan een kortere spier en deze zullen ervoor zorgen dat de druk van een bot-op-botcontact afneemt. Wat (bij impact) dus de druk verlaagt op de werkende gewrichten. Om hier een praktijkvoorbeeld van mezelf aan te koppelen link ik dit aan de volgende drie sporten: Lopen – Voetballen – Fietsen. 

Sinds lange tijd ondervond ik tijdens het lopen en voetbalwedstrijden last aan het enkelgewricht en in mindere mate aan de linkerknie. Ik heb geprobeerd verschillende oorzaken aan te duiden voor dit probleem: Teveel training, verkeerde sportschoenen, foute looptechniek, ... Elke aangekaarte mogelijkheid bleek de foute te zijn. De motivatie om te lopen ging hierdoor achteruit, en mede dankzij het veranderen van werk ben ik meer gaan fietsen. Met het voetbalseizoen voor de deur brak het moment om terug te starten met lopen weer aan… Met een bang hart dan toch maar de eerste sessie gestart… Maar wonder boven wonder bleef de gewrichtspijn uit! Waar zat dan net het probleem? De quadriceps en kuitspieren bleken ondergetraind te zijn voor de wekelijkse hoeveelheid arbeid er moest worden verricht... Momenteel loop ik dan ook opnieuw graag. Pijnvrij en klaar om het nieuwe voetbalseizoen te gaan “shinen“ zoals ik het zelf zou omschrijven. 

 

De gevarieerde sporter? He takes it all!

Als conclusie kunnen we hieruit opmaken dat een diversiteit aan verschillende basissporten als kracht – en conditietraining ons op elke mogelijke manier verder helpt: Van de verbetering van de algemene gezondheid naar pijnvrij sporten en betere sportieve prestaties. De mindset en de stap naar een actievere en gezonde levensstijl worden hier zeker en vast ook mee in opgenomen. Of het nu net is om minder vermoeid de dag door te komen, om jouw 10 km joggen sneller af te leggen dan de buurman of om het komende voetbalseizoen meer doelpunten te maken dan jouw mede-aanvaller op de club, probeer een zo groot mogelijke diversiteit aan sporten te beoefenen. Elke spiergroep dient getraind te worden en hoe breder er wordt gewerkt buiten de driehoek van de basissporten, hoe belangrijker het wordt om hier verder en uitgebreider in te gaan werken! 


Jordy

Lees onze andere blogs

Afspraak maken

© Move For Health 2022 Privacy & cookies | Disclaimer

Website design & development by Logo Popkorn