Oct 26, 2022

Coach , waarom zwaardere gewichten?

De trainingsintensiteit. Een struikelblok waar menig veel en vaak discussie over ontstaat. Iets is beter dan niets, toch? Maar is altijd “iets” voldoende om sportief actief te zijn en progressie te maken in wat je wil bereiken? 

Progressive overload

Vertaald naar het Nederlands betekent dit gewoon simpelweg het stelselmatig opbouwen van de belasting waarmee jij werkt op jouw oefeningen. Dit kan zijn doormiddel van extra gewicht toe te voegen, extra herhalingen te duwen/trekken, … Je doet dus eigenlijk meer dan je lichaam gewend is als je vooruitgang wilt blijven maken. 

 

What about failure? Explain..

Zoals de titel omschrijft weet je nu dus al wat de reden is waarom je coach extra gewichten toevoegt aan jouw training. Waarom hij/zij je pusht naar een herhaling meer. Nu waarom denk je zelf vaak dat dit niet gaat lukken? Waarom overtuigen wij je dat dit wel een mogelijkheid is? De verklaring daaromtrent is eigenlijk best simpel. 

Als jij altijd zou blijven werken met dezelfde gewichten, volgt er van jouw lichaam een aanpassingsreactie. Om het makkelijk te omschrijven wordt jouw lichaam deze belasting dus gewoon. Dit zorgt er dan uiteraard voor dat ‘iets’ ‘niets’ wordt.  Zo zou je dus trainen om je fitheid te behouden, maar niet meer om vooruitgang te maken. 

Dit wil dus zeggen dat jij altijd van wat voor jou een zware training is geweest, door gewenning het makkelijker wordt de volgende trainingen die je dan te werk gaat.

 

And what about Failure!?

What about failure? Natuurlijk zal je niet op magistrale wijze per training vooruitgang maken. En als je elke training aan progressive overload probeert te doen zal dit ook gepaard gaan met ups en downs. Maar zoals ik vaak zeg mag je soms een stap terugnemen om er 2 vooruit te maken! 

Neen, van ons als trainer hoef je niet steeds de vooropgestelde 12 herhalingen af te maken als het gewicht in de hoogte wordt gegooid. Ook voor jou mag het geen teleurstelling zijn als je de vorige training 12x20 kg hebt herhaald en je er nu maar 8 doet op 22 kg. Je GROEIT naar je volgende gewichten toe, en dit heeft tijd nodig. 

 

No pain, no gain

Kort samengevat: Om sterker, sneller en getrainder te worden, is het de bedoeling om jezelf keer op keer opnieuw uit te dagen. Doe je maar 1 herhaling meer, neem je maar een halve kilogram extra aan gewicht of trek je maar een klein spurtje extra op het einde van jouw loopsessie waardoor de hartslag de hoogte in gaat... Dan gaat jouw lichaam zich hier ook aan aanpassen en dus vooruitgang maken. 

Blijf alert dat dit natuurlijk een proces van vallen en opstaan is zoals hierboven uitgelegd. Dat je niet voor elke reeks of training de limieten hoeft op te zoeken (wat iets anders is dan jezelf uitdagen). 

 

Keep on rockin’, werk naar de beste versie van jezelf & feel free om Karin en ik aan te spreken bij vragen omtrent dit principe! 

Jordy

Lees onze andere blogs

Afspraak maken

© Move For Health 2022 Privacy & cookies | Disclaimer | Algemene voorwaarden

Website design & development by Logo Popkorn